• Alles wat je moet weten over de overgang

    Alles wat je moet weten over de overgang

    Denk jij

    • dat de overgang begint met opvliegers en het uitblijven van je menstruatie?
    • dat je vergeetachtigheid alleen maar slechter kan worden?
    • dat je gedoemd bent om te veranderen van een kekke meid in een zwetende zuurpruim?
    • dat je huisarts wel raad weet?

    Niets is minder waar. De overgang begint bij de meeste vrouwen met hele andere symptomen. Vergeetachtigheid komt daarbij veel voor. Het goede nieuws is: overgangssymptomen zijn heel goed te managen. Je bent niet bezig met een aftocht maar met de opmars naar je tweede jeugd; je zit in de meest vruchtbare fase van je leven! En helaas, je huisarts weet geen raad. Die weet zelfs heel erg weinig over de overgang.

    Ontdek het resultaat van ruim zes jaar intensief onderzoek naar de overgang en de ervaringen van vrouwen zoals jij en ik.

    • Ook als je huisarts zegt dat je niet in de overgang bent.
    • Ook als je in de dertig bent.
    • Ook als je nog menstrueert.
    • Ook als je geen opvliegers hebt ervaren.

    Heeft jouw moeder je er op voorbereid?

    De mijne ook niet. In plaats daarvan heb ik vrouwen (zoals jij en ik), wetenschappers, artsen, gynaecologen en andere deskundigen de vragen gesteld waarop ik als vrouw in (vermoedelijk) de overgang antwoord wilde hebben. Zoals:

    • Wanneer begint de overgang eigenlijk?
    • Hoe kun je die herkennen?
    • Is de overgang het voorportaal van ziekte en aftakeling?
    • Kun je met je voeding de ernst van je symptomen beïnvloeden?
    • Hoe voorkom je dat je dikker wordt?
    • Hoe houd je je seksleven sappig?
    • en nog zoveel meer...

    Wat zeggen bekende Nederlandse vrouwen in mijn overgangboek?

    Lulu Wang (schrijver): “Het is geen overgang naar de ouderdom, maar naar de jeugd die ik destijds nooit goed en intens hebt beleefd. Zolang een vrouw leeft, blijft ze vrouw. Het is als een waakvlam die je moet bewaken, want je kunt opbloeien als een mooie bloem.”

    Marjan Sax (politicoloog): “Ik ben meer stuff gaan roken. Ik verbouw nu al jaren mijn eigen wiet. Ik voel me er prettiger bij, veel beter dan bij alcohol. Wiet geeft ook geen kater de volgende morgen.”

    Patricia Steur (fotograaf): “Een positieve visie maakt het leven een stuk gemakkelijker. Dat heb ik gezien bij de Maori’s. Ik ben dankbaar dat ik die cultuur van binnenuit heb mogen meemaken. Als je ervan uitgaat dat je niet meer meetelt als je ouder wordt, wordt het leven zwaar. Maar verheug je. Na de overgang komt de beste tijd van je leven.”

    "In dit boek staat 'werkelijk' alles wat je over de overgang wil weten. Ik raad het iedere vrouw boven de 44 aan! Het leest vlot, heerlijk en is met humor geschreven. En hoe gek het wellicht klinkt 't is waarlijk een feelgood boek, waarin naast fijne tips heerlijke oefeningen staan." (Caroline Houthuyse)

    "Ik put kracht uit dit boek, maar duik er ook in om te weten in welke fase ik ben. Voor mij is Alles wat je moet weten over de overgang een bijbel geworden." (Miranda Brinksma)

    "De grote hoeveelheid informatie met behulpzame tips en weetjes maken dit boek tot een standaardwerk." (Susan Pantlin, wetenschappelijk onderzoeker)

    “Voor alle meisjes, vrouwen zou ‘Alles wat je moet weten over de overgang’ verplicht leesvoer moeten zijn.
 Het is toch niet van deze tijd dat je niet bent voorbereid op deze alles omvattende fase in je leven?” (Carla van Dokkum)

    Dit 262-pagina’s dikke boek steunt je door de veranderingen.

    “In mijn huisartsenpraktijk zie ik heel vaak vrouwen die verstrikt zijn geraakt in de vele klachten en symptomen die met de overgang gepaard gaan. Het is vooral de hoeveelheid klachten die zorgt dat ze het spoor bijster raken en niet goed helder hebben wat er aan de hand is. Dit boek helpt enorm deze veelheid op de juiste manier te interpreteren en daardoor een plaats te geven.” (Paul Zandvliet)

    Kennis is macht. Als je weet wat de overgang met je doet, kun je daarop inspelen. Dit boek staat vol waardevolle informatie en leuke tips die je als vrouw kunt gebruiken om de overgang ‘te lijf’ te gaan.” (Marjan Marinissen)

    “Al is de overgang als term een bekend fenomeen, veel vrouwen weten niet precies wat het inhoudt en hoe je het beste met je klachten kunt omgaan. Ik raad mijn cliënten met overgangssymptomen dit boek met plezier aan.” (Debbie Been, GZ-Psycholoog/Cognitief Gedragstherapeut.)

    “Een boek dat verschillende zaken oplevert: een glimlach, herkenning, een hartelijke en diepe lach, en kennis die ik kan gebruiken als staf maatschappelijk werk bij de landelijke Arbodienst 365, maar ook als vrouw die voor de overgang staat!” (Joyce Neijenhuis, Arbodienst/365)

    “Vrouwen blijken grote behoefte te hebben aan kennis, maar dit moet dan wel compact zijn en toepasbaar. Dit boek voldoet hier aan en is echt een aanrader voor de vrouw die op zoek is naar concrete praktische informatie en herkenning.” (Catherine van Heest, directeur Care for Women.)

    nu met gratis ebook pdf: 'Je opvliegers de baas: 79 tips, tricks en weetjes', ter waarde van € 9,95

    Delen op:

    Opvliegers: 35 tips. tricks & weetjes die je helpen ze de baas te zijn.

    De nummer 1 vaardigheid om je opvliegers de baas te worden, is: informeer jezelf. Zonder informatie probeer je maar wat, vaak zonder veel succes, en daar zit je niet op te wachten.

    Zelf wist ik vagelijk dat opvliegers bestonden. Maar toen het me overkwam, toch ergens rond mijn 45ste, heb ik me als een blinde in vrouwenland gevoeld. Wat was dit? Wat gebeurde er met me? En belangrijker: Hoe kwam ik hier binnen afzienbare tijd weer van af?

    Ik heb het fenomeen uitgebreid bestudeerd. Naast redenen waarom we ze vervelend vinden bevat de lijst weetjes, succesvolle aanjagers en dempers. Ik wens je een opvlieger-vrije zomer toe.

    #35. Zorg dat je op tijd bent.

    Zorg ervoor dat je ruim op tijd bent op je werk en vergaderingen. De stress die gepaard met haasten, verhoogt je lichaamstemperatuur en triggert opvliegers. Juist als je ruimschoots op tijd bent, geef je jezelf de heerlijke luxe van ontspanning en ja dat helpt je om opvliegers te slim af te zijn.

    #34. Lunch met salades.


    Ook tijdens je werk beïnvloedt wat je eet en drinkt je lichaamstemperatuur. Warme en gepeperde gerechten kunnen opvliegers aanjagen. Dus af laten koelen die warm hap. Geen gepeperd eten. Maar beter nog: Eet gekoelde lunches.. Kies voor salades, de vertrouwde boterham of pastasalades. Je bent gevoed zonder dat je temperatuur opvliegert.

    #33. Denk om je gewicht.


    Vrouwen met overgewicht en obesitas hebben meer kans op opvliegers en hebben ook vaker opvliegers. Love-handles zijn mooi en lekker, maar teveel betekent puffen en zweten dat het een aard heeft. Je doet er goed aan je gewicht in toom te houden of liever nog: te verminderen.
    Let dus op hoeveel (gezonde) calorieën je eet en drinkt.

    #32. Koele koolzuurhoudende dranken, don't do it.


    Oh ja, een groot gal ijskoud bier of frisdrank! don't do it. Het geeft misschien even verkoeling, maar erna moet je die bezuren met een flinke portie opvliegers. De kans is groot dat het koolzuur in je drankje leidt tot hevige transpiratie. Laat koolzuurhoudende dranken staan en drink water.

    #31. Eerherstel van de koelelementen.


    Nachtelijke opvliegers, ook wel bekend als nachtzweten .Zorg dat je een paar bevroren koelelementen in huis hebt en leg ze voor het slapen gaan onder je kussen. Als je vannacht oververhit wakker wordt en je draait uw kussen om, dan is deze heerlijk koel. Aaaaah.. Draai ook gelijk je dekbed om - dat is ook lekker koel.

    #30. Roken.. je verergert je opvliegers.


    Een leuke anekdote in mijn boek 'Alles wat je moet weten over de overgang' is die van Sylvia die besluit tijdens de overgang weer lekker te gaan roken. Maar als je last hebt van je opvliegers doe je er goed aan juist te stoppen met roken. Deze gewoonte verergert je opvliegers. En ja, dit geldt ook voor wiet en hasj (geen idee wat er met je opvliegers gebeurt in relatie tot andere drugs. Jij wel? Laat het me weten.).

    #29. Wen jezelf aan koude douches.


    Ja, het staat er echt: wen jezelf aan koude douches. Mij niet gezien. Het zwembad vind ik al te koud. Maar ik hoor van vrouwen en andere opvlieger-deskundigen dat het werkt tegen opvliegers. Het schijnt je innerlijke thermostaat te helpen je op een constante temperatuur te houden.

    #28. Let op je dekbedhoezen.


    Eerder schreef ik al over je kleden in laagjes. Zodat je iets uit kunt doen als je een opvlieger voelt aankomen en weer kunt aantrekken als je wordt overvallen door koude. Maar let ook eens op de dekbedhoezen en onderlakens. Hoe mooi of sensueel satijn, zijde en zelfs polyester ook kunnen zijn, berg ze op in de linnenkast. Het is katoen waar je nu behoefte aan hebt :-)

    #27. Stop met bewegen.


    Niet dus. Het is juist heel belangrijk om dagelijks flink te bewegen. Tuurlijk dat kan gepaard gaan met een enkele opvlieger. Maar rust roest. Als je niet te weinig beweegt, kunnen je opvliegers juist toenemen. Een half uurtje lekker dansen per dag is voldoende. (Kies je favoriete dansmuziek). Andere vormen van intensieve beweging zijn ook goed. Maar dansen heeft mijn voorkeur ;-).

    #26. Saliethee en ventilators.


    Wat ook gewoon helpt, is sloten saliethee drinken. Daarmee gingen onze grootmoeders de opvliegers te lijf. En schaf een ventilator aan. Een vriendin van mij, hoofd PR van een groot bedrijf, zette tijdens de vergaderingen gewoon haar ventilator aan. “Heren”, zei ze dan, “ik heb even een opvlieger!”

    #25. Let ook op wanneer.


    Let ook op in welke situatie je een opvlieger krijgt. Ook die geeft jou inzicht in de voor jou heel eigen oorzaak of aanleiding. Want we zijn niet allemaal hetzelfde. Waar de ene vrouw een opvlieger krijgt, blijft de andere ongenaakbaar prachtig.

    #24. Opvlieger is wake-up call.


    Nogmaals, de opvlieger is een wake-up call. Niet alleen om je iets te vertellen over de levensfase waar je nu in zit maar ook om je te vertellen dat het ‘letterlijk’ tijd is voor je zelf. Je kunt tijdens een opvlieger niet optimaal functioneren. Gebruik dat moment om even helemaal tot jezelf te komen.

    #23. Voedsel en drank-triggers.


    Zoals je misschien al wel begrepen zult hebben, is het beslist een goed idee om jouw voedsel- en dranktriggers die zorgen dat je een opvlieger krijgt, te verminderen of zelfs te elimineren. Wel zo lief voor jezelf. Dus houd een paar dagen een notitieboekje bij de hand en schrijf op wat volgens jou de aanleiding was.

    #22. Voorafgaand aan de opvlieger.


    En dan toch zul je merken dat de opvlieger geen moeite doet om ruimschoots van te voren kenbaar te maken dat ie er aan zit te komen. De beste manier om een opvlieger aan te vallen is met rust, aandacht en ademen naar je buik. Gewoon de opvlieger even ervaren (een vorm van mindfulness beoefenen dus) alvorens weer over te gaan tot de orde van de dag.

    #21. Inwendige reinheid.


    Gezond leven verdient aanbeveling, dat wil zeggen met voldoende rust, regelmaat en reinheid (hierbij doel ik op inwendige reinheid met gezonde voeding en beweging) zullen je opvliegers afnemen.

    #20. Eerst accepteren.


    Wat altijd verstandig is, en dus ook in het geval van opvliegers, is eerst de situatie accepteren. Die is zoals die is. Het gaat je echt niet helpen om je er aan te irriteren of je door je ongemak in beslag te laten nemen. Sterker nog: dan ben je verder van huis en zul je te pas en te onpas weten dat je in het land der opvliegers woont.

    #19. Dit stookt je innerlijke vuur op.


    Koffie, alcohol, peperige gerechten. (Heb ik koolzuurhoudende dranken al genoemd ☺) Ze stoken je innerlijke vuurtje op! Ook te weinig water drinken. En sowieso slecht voor jezelf zorgen als het gaat om de inname van voldoende goede vitaminen en mineralen via je voeding (en eventueel supplementen).

    #18. Liefdesbeetjes.


    Opvliegers zijn eigenlijk een soort liefdesbeetjes. Zodra je dingen gaat doen die je eigenlijk niet wilt doen, waarmee je ingaat tegen je eigen wensen, maakt je lijf je dat duidelijk met zijn variant op dat vermaledijde blozen. Doe nou niehiet.

    #17. Vermoeidheid en stress.


    Hoe meer vermoeidheid en stress je opbouwt, des te slechter kun je je energie verdelen en des de groter is de kans dat je regelmatig getrakteerd wordt op zo’n hittevlaag (of koudevlaag). Ja, ook als je je mond dichthoudt terwijl je eigenlijk iets gepeperdst zou willen zeggen.

    #16. Pas op voor het hete sop.


    Een te warme of koude, of slecht geventileerde omgeving (van kantoorruimte tot en met de slaapkamer) kan ook zorgen voor een onwelkome verrassing. Ook te warme of synthetische (nacht)kleding… (of een heet sopje).

    #15. Prachtige aanleiding voor opvlieger.


    Je krijgt een lucratieve opdracht, zit in een belangrijke vergadering of staat voor een groep toehoorders. Normaal gesproken draai je je hand er niet voor om of heb je altijd je stress de baas kunnen zijn. Dit keer zie je er tegenop. Het gevoel van onrust, verwarring of onveiligheid dat je dan hebt, is een prachtige aanleiding voor je lichaam om een opvlieger te produceren.

    #14. Van buik naar hoofd.


    Oude culturen zeggen dat opvliegers een proces aangeven waarbij de kennis en ervaring die je gedurende je leven hebt opgedaan, verhuizen van je buik naar je hoofd. Vrouwen in die culturen ervaren ze als gunstige voortekenen: hun hogere status in de gemeenschap is aanstaande.

    #13. Verwarring in het brein.


    Overigens is de opvlieger het gevolg van een ‘verwarde’ hypothalamus – een soort thermostaat in je hersenen. Die heeft ook te maken met verandering. En dat is wennen. Op een adrenalinestoot of een iets te lage lichaamstemperatuur reageert de hypothalamus wat overdreven door je lichaam flink op te warmen. Om vervolgens te reageren met een net iets te fanatieke afkoeling.

    #12. Zeg het!


    Vrouwen die zeggen dat ze NU een opvlieger hebben, hebben het veel gemakkelijker dan hun in stilzwijgen lijdende zusters. Vrouwen die demonstratief een waaier openslaan en zichzelf koelte toe wapperen of een ventilator aanzetten, voelen zich zelfs krachtig.

    #11. Bijzondere voorkeur voor stress.


    Als je begrijpt waarom of wanneer je een opvlieger krijgt, kun je invloed uitoefenen. Een opvlieger heeft bijzondere voorkeur voor stress. Hoe meer stress je hebt, hoe meer opvliegers!

    #10. Alsnog feest.


    Juist omdat we niet staan te trappelen om een opvlieger te krijgen, zijn we geneigd de controle met hormonen terug te pakken (bijvoorbeeld in de vorm van de anticonceptie pil). Weet dat veel vrouwen als ze stoppen met het slikken van hormonen alsnog gefêteerd worden op een serie opvliegers van jewelste.

    #9. Variatie in opvliegers.


    Opvliegers hebben meerdere gezichten. Adelheid Roosen zegt in mijn boek ‘Alles wat je moet weten over de overgang’ dat ze aanvankelijk dacht dat ze een koortsaanval kreeg. Andere vrouwen ervaren een vaag roesje (zij begrijpen ook vaak niet waarom andere vrouwen zo moeilijk doen). Opvliegers variëren van lichte zweetuitbraak tot adembenemende stromen zweet langs hoofd (en meer). Ik zelf heb meer ervaring met koudevlagen – laagvliegers noem ik ze.

    #8. Niet per se het 1e signaal van de overgang.


    Een opvlieger – of vapeur zo je wilt - is als je in de veertig bent, een duidelijk signaal, een soort wake-up call, dat je niet lang meer de vrucht barende vrouw zult zijn. Je verandert. Je zit in een nieuwe levensfase. Overigens is de opvlieger niet per se het eerste signaal van de overgang.

    #7. Waar is de opvlieger goed voor?


    Het nut van de opvlieger is je een compleet raadsel. Waar is die hitte, dat ongemak goed voor? (Persoonlijk vind ik het machtig interessant dat mijn lijf (vrouwenlijf) opvliegers kan produceren – maar goed biologie was mijn favoriete vak op school ☺)

    #6. Geen goed nieuws.


    Als een ding duidelijk is als je opvliegers hebt, is het wel dat jouw eindtijd om kinderen te krijgen, met rasse schreden nadert. Je begrijpt dat jouw biologische klok heeft geslagen. Dat is nieuws waar je meestal nog niet aan toe bent.

    #5. Opvliegers zijn irritant.


    Omdat opvliegers vaak als een vorm van ‘mislukt zijn’ worden ervaren, praten jij en ik er ook niet gemakkelijk over. Je zit je ‘tijd effe uit’. Terwijl je je opvlieger probeert weg te moffelen, bouw je frustratie op omdat je je er niet over uit. Je gaat je er aan irriteren.

    #4. Genieten van je opvliegers?


    Tot op de dag van vandaag ben ik geen vrouw tegengekomen die zegt te genieten van haar opvliegers. Hoewel een enkeling ze vergelijkt met een orgasme. Maar ook in het laatste geval heb je die het liefst niet in het openbaar. T’is toch een privékwestie.

    #3. Opvliegers zijn aandachtvreters.


    Opvliegers eisen je volle aandacht op. Vooral als het moment wel erg slecht gekozen is (tijdens belangrijke bespreking). Soms zorgen opvliegers zelfs voor een soort ‘black out’. Tijdens een opvlieger kun je effe niet op je sterkst functioneren.

    #2. Opvliegers zijn gênant.


    Jij en ik ervaren opvliegers als gênant, vergelijkbaar met blozen tijdens je pubertijd. Als het je overkomt, zakt de grond een beetje onder je voeten weg. Dat komt ook omdat opvliegers, net als blozen, een verrukkelijke aanleiding vormen voor flauwe grappen.

    #1. Daar gaat je zelfverzekerdheid.


    Dacht je altijd een redelijke mate van controle over je eigen lichaam te hebben, nu lijkt het een eigen leven te leiden. Omdat je geen idee hebt wanneer je opnieuw door een opvlieger overvallen zult worden, komt je zelfverzekerdheid onder druk te staan.

    ©Saron Petronilia

    Delen op:

    Overgangboek

    Alles wat je moet weten over de overgang

    'Het steunt me, het relativeert, het sterkt en bemoedigt!'(Pien Hoogland)

    Gratis e-book

    Vol energie en zelfvertrouwen blijven na je 45e

    Gratis Sessie

    Saron Petronilia

    Ontwikkel je persoonlijke leiderschap tijdens de overgang

    Gratis Sessie

    Saron Petronilia

    Ontwikkel je persoonlijke leiderschap tijdens de overgang

    Overgangboek

    Alles wat je moet weten over de overgang

    'Het steunt me, het relativeert, het sterkt en bemoedigt!'(Pien Hoogland)

    Gratis e-book

    Vol energie en zelfvertrouwen blijven na je 45e